Den kristna tron är både enkel och svår att förstå. Den är ett mysterium samtidigt som den är helt självklar. Det står i Bibeln att en uppstånden Kristus är en dårskap för dem som inte tror. Därför är uppgiften att förklara den kristna tron i några korta meningar svår. Nedan följer ändå ett försök att beskriva vad vi i Brokyrkan tror på.

Idag när hela vår värld så som vi alltid har känt den skakar, så kan vi ändå lita på att Gud alltid står fast. Han skakar aldrig! När vi bygger våra liv på Honom så står också våra liv stabila och trygga. Ett bibelord:

För jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som ska komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre. (Rom 8:38-39, Sv F)

För att beskriva vår tro närmare har vi sammanställt nedanstående. Läs först några bibelord från Johannesevangeliet där författaren Johannes talar om vem Jesus är.

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till (Joh 1:1-3)
Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. (Joh 1: 12)

Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har från Fadern. Och han var full av nåd och sanning. (Joh 1:14, Sv F)

Ett annat ord från Johannesevangeliet där Jesus själv talar om vem Han är

”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Har ni lärt känna mig, ska ni också lära känna min Far. Nu känner ni honom och har sett honom.”(Joh 14:6-7)

Vi tror alltså på Gud, som den ende guden. En men samtidigt tre i Fadern, Sonen och den Helige Ande. Gud som själv blev till människa genom sin Son Jesus, för att vi skulle kunna se och lära känna Honom. Gud älskar oss så mycket att Han själv, genom Jesus Kristus, tog alla våra synder, sjukdomar, sorger och smärtor på sig på korset där Han offrade sig för oss. Han tog alltså straffet som egentligen var vårt, och dog en ställföreträdande död för oss. Han övervann döden och uppstod på tredje dagen. Därför har också vi som tar emot Honom evigt liv. Han sände den Helige Ande till oss, som Hjälparen och den som, i oss, är Gud i världen idag.

En kort beskrivning

Fadern är evig, och hela universums Skapare. Allsmäktig, helig och gränslös i sin kärlek till mänskligheten.

Sonen, Jesus Kristus vår räddare, som genom sin död och uppståndelse har gett oss tillträde till Gud, oavsett våra synder, personliga besvikelser eller känslor av ovärdighet.

Den Helige Ande är den som fyller oss när vi tar emot Jesus i våra liv. Han visar oss sanningen, tröstar, förnyar och leder genom livet.

Vi tror också på

Bibeln som Guds ord och instruktionsbok för ett kristet liv med sunda värderingar. Församlingen som Guds idé, där vi som ofullkomliga människor får mötas och ge varandra gemenskap, kärlek, omsorg och undervisning.

Genom församlingen ska Jesus märkas i världen. Eller som Bibeln säger: Församlingen är Kristi kropp i världen. Vi församlingsmedlemmar är alla delar av den kroppen. Vi är många och olika varandra men kroppen är en. I den får vi leva ut Guds kärlek till mänskligheten. Där ska vi ge varandra utrymme att växa i tron och utvecklas som människor. Som församling får vi utforska det ofattbara mysteriet som är Kristi kärlek.

Församlingen har också till uppgift att sprida evangeliet, alltså det glada budskapet om Jesus Kristus, till alla människor i både ord och handling.

Till sist ännu ett bibelord, Johannes 3:16 som också kallas Lilla Bibeln

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.  (Joh 3:16, Sv F)